Wednesday, 2 October 2013

Ciri-Ciri Pemimpin yang Baik Menurut Islam!!

Assalammu’alaikum ikhwan dan akhwat...

 Menurut ikhwan dan akhwat Akhbar Islam, apa sih artiPemimpin Menurut Islam? Bagaimana Kriteria Pemimpin Menurut Islam? Apa saja ciri-ciri pemimpin menurut islam?

Pemimpin Menurut Ajaran IslamDalam Islam pemimpin disebut dengan Khalifah. Khalifah (Ar.: Khaliifah adalah wakil, pengganti atau duta). Sedangkan secara istilah Khaliifah adalah orang yang bertugas menegakkan syariat Allah SWT, memimpin kaum muslimin untuk menyempurnakan penyebaran syariat Islam dan memberlakukan kepada seluruh kaum muslimin secara wajib, sebagai pengganti kepemimpinan Rasulullah SAW .

Dari pengertian diatas jelas bahwa pemimpin menurut pandangan Islam tidak hanya menjalankan roda pemerintahan begitu saja namun seorang pemimpin harus mewajibkan kepada rakyatnya untuk melaksanakan apa saja yang terdapat dalam syariat Islam walaupun bukan beragama Islam. Serta mempengaruhi rakyatnya untuk selalu mengikuti apa yang menjadi arahan dari seorang pemempin.

  • Seorang pemimpin harus memiliki sifat STAF, yaitu : 
  • Shidiq (selalu berkata dan berikap jujur dan benar)
  • Tabligh (accountable dan auditable)
  • Amanah (credible dan capable)
  • Fathanah (smart dan visioner)

Apa saja Kriteria Pemimpin Dalam Islam? Dalam Islam pasti memiliki kriteria sebagai pemimpin, tapi apa saja kriteria pemimpin menurut islam, ada beberapa kriteria pemimpin menurut islam : 

  • Beriman dan beramal shaleh
  • Niat yang lurus
  • Laki-laki
  • Tidak meminta jabatan
  • Berpegang pada hukum Allah
  • Memutuskan perkara dengan adil
  • Menasihati rakyat
  • Tidak menerima hadiah
  • Tegas
  • Lemah lembut

Thursday, 29 November 2012

huh!!

Bismillah..

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyanyang..

ya allah sungguh besar dugaan mu terhadap hambamu ini.. hari ini ak sungguh tekanan dan rasa nak gila.. ak menyesal pilih jalan ini yakni memasuki MPP ini.. andai ak tahu sebenar ini dugaan memikul amanah ini dari awal, ak x akan pilih jalan hidup nie.. ak sedih sgt2, orang yang kuat memberi sokongan kepada ak sebelum ak memikul amanah ini sudah tidak memberi semangat kepada aku.. apa ini semua ya allah.. ak x pernah mahukan jawatan ini.. ak tekanan dan aku stress.. ak lebih suka menjadi mahasiswa biasa daripada mahasiswa yang sentiasa dibelenggu masalah.. semua org nak beri tekanan kepada aku.. apakah semua ini.. jangan hanya kerana seorang presiden habis semua jadi sasaran.. setiap persoalan mesti nak perli mengunakan jawatan.. apakah erti jawatan jika nak dibandingkan dengan erti persahabatan.. pernah ak terpk nak letak jawatan.. tapi atas dasar perjuangan ak x mampu.. ak masih sygkan perjuanagn demi agama, bangsa dan tanah air ini. ak masih mahukan kegembiraan yang kita pikul semasa sebelum ak memikul amanah ini. ya allah, saat ini ak sangat memerlukan kedua ibu bapa ku.. mereka sahaja yang memahami erti hidup aku.. maaf hari ini ak menangis seorang diri memikirkan nasib aku!! ak x mampu nak luah kepada kawan2 sbb mereka mgkn tidak memahami aku.. adakah aku ptut pulang ke kampung halamanku besok?? ya allah kuatkan aku, tabahkan aku, ringankan kerjaku, atasi lah masalah-masalah ku, ampuni dosa2 ku dan bantulah aku dalam apa jua yang aku lakukan.. maaf hari nie ak terpaksa meluahkan di sini dan juga twitter..

Monday, 11 June 2012

PENGALAMAN MENDEWASAKAN KITA

ASSALAMUAILAIKUM

lama sudaa x updates blog kann!!
buzy gilerr mggu niee!!
letih dengan PROGRAM MINGGU MESRA SISWA!!
SELAMAT DATANG ADIK2!!
KE UNIVERSITI SULTAN ZAINAL ABIDIN(UniSZA)

ok rinie aku nak cerita sikit tentang PENGALAMAN SEORANG MAHASISWA
even aku bawu setahun jagung kat UniSZA niee!!
sebenarnya bukan senang bila kita bergelar mahasiswa nie
bnyak giler cabaran dye!
bnyak giler dugaan dan pengalaman dyee..
but yang penting PENGALAMAN 2 LA MENDEWASAKAN KITA...

 masih terniang2 first time ak dapat masuk IPTA dulu..
serious seronok kann!!
pengalaman ak jaga mggu MMS memang ak x dapat lupakan!!
actually ak dapat pegang PEMBANTU MAHASISWA..
SO jaga lah adik2 siswa siswi yang baru masukk!!

serious pengalaman yang x mgkn ak lupakan..
ak dapat pegang KETUA UNIT MAKANAN..
jawatan 2 bukan mudah sebenarnyaa...
kalo dulu masa sekolah aku rasa jadi pemimpin nie aku kje yang senang..
but bila dh dewasa nie rupa2 nya sshh..
seriouslyy..

tapiak respect giler senior2 aku..
even ak muda dari dye orggg..
dye orang masih boleh mendengar arahan aku..
even dye orang lebih berpengalaman..
seriously ak rasa dihargaii,..
dye orang x membezakan umur dan pengalaman sebagai satu masalah..
walau apa keputusan ak dye orang terimaa...

masa aku ada masalahh..
dye orang bagi semangat kat akuu..
dye orang bantu aku akuu..
ak masih muda dan dalam proses pembelajaran lagii..
dan ak rasa proses pembelajaran melalui pengalaman adalah yang terbaikk..
even ak rasa penat dan letihh..
dye orang masih beri semangat kat akuu..

terima kasih kawan2 PEMBANTU MAHASISWA..
korang mmg terbaikkk..
ak hargai dan amat berterima kasihh...

SEKARANG..
aku faham jadi SEORANG PEMIMPIN bukan lah satu kje yang mudah sebenarnyaa..
2 bwu jadi KETUA UNIT belum jadi KETUA PROGRAMM...
kalo 2 pn dh penat dan letihhh..
ak x dapat byangkan mcm mana kalo nak handle programm..

terima kasih kak aina,kak leha, zul, am, hafiz, mai,nisa, syahmi, abg isa, abg rashid,abg wan,
kak shima, kak mashi, kak wirna, kak akma, bond(penyapu lidi), wan, nas, pojan,paan dan semua lahhh... ak sangat2 menghargainyaaa... MAAFKAN AK DAN SAYA SEKIRANYA ada salah dan silap.. saya masih muda dan bnyak lagi yang perlu saya ambik dan belajar...

SEKIAN TERIMA KASIH

YANG BENAR,                    
mamu, wan, mamaruku, mamu catering enterprise..

Sunday, 3 June 2012

Assalamuailaikummm....

TENSIONNYER AKUU!!
ahhhh tension dtg balikkk!!
ak x tau nak ngadu kat sesapa!!
ak nak ngadu kat kwn2..
tapi ak x nak nyusahkan kwn2 akuu!!

SERABUTNYA KEPALA OTAK AKU INI!!
ak ingt ker senang lah apabila jadi pemimpin niee..
rupa2 nye bnyak giler dugaan yang kena kita tempuhh!!

TENSIONNYERR!!
apabila org beri kepercayaan dan amanah ke kitaa!!
tetapi beri mcm x beri kepercayaan ke kitaa!!
suma nyerr nak kena menghadap terlebih dahuluu...
so better x yah jadi pemimpin kalo gi2...
kan kan!!

TENSIONNYERR!!
apabila orang memperbetulkan kitaa!!
sedangkan bukan kita yang buattt!!
tension x tau nak gtww!!
rasa mcm nyesal jer gi terima jawatan niee...

YA ALLAH,
berikan lah aku kekuatan untuk menempuh semua dugaan mg,
kau berikan ak jalan yang benar untuk ak menjalankan amanah mg!
kau berikan petunjuk untuk ak agar ak adil dalam amanahku!
kau jadikan aku contoh yang baik buat adik2 ku!
ke permudahkan aku dalam melaksanakan tanggungjawabku!!

SERIOUSLY TENSIONN GILERRR!!

Wednesday, 28 March 2012

SEMAKIN HEBAT RINDU KU PADA MU

ASSALAMUAILAIKUMUSALAM


Semakin hebat rindu ku,
Semakin deras degupku,
Semakin teguh cintaku,
Kepadamu..
Hembusan nafasku saluti,
Kata-kata penuh bermakna,
Semua rinduku tersusun dihati,
Menantikan masa…
Tujuh petala..
Cinta,
Berbisiklah kedengaran,
Terhamparlah syahadah,
Titik-titik percintaan..
Kasih..
Dengarkanlah rindu kepadamu,
Cinta….
Kepadamu hidup untukmu..
Kasih..
Ku di cinta..
Hatiku bergema hiasi cahaya,
Bersemilah rasa…


Tuesday, 27 March 2012

INDAHNYA SEBUAH PERSAHABATAN

Assaalamuailaikumusalam...

apa khabar org kampung??
lama tul x mengupdatess blog kan...
hahahha
sebenarnya bkn x nak updates
but bila nak updates jerrr...
mesti x dak ideaaa...


ok...rinie ak nak cita pasal seorang kwan ak nie..
dye wanita,lawa,cantik,berkaki dua,berkepala,
dan yang paling penting adalaha mesraaa...

dye nie seriously ak suka berkawan dg dye...
dalam ssh senang dye ada ngan ak...
ramai org kata kita org COUPLE...
but actually kami just "KAWAN BIASA JERR"
X dak yang lebih dari itu..
faham!!!

emmm..
ak suka berkawan dgn dye nie
pasal dye nie la tempat ak nak kongsi masalah
x kan la nak kongsi masalah ngan laki kan??
confirm terbongkar...
hahahha...
so kalo ak bersedihhh..
or ada masalah..
dye la selalu tolong ak
sbb 2 la ak suka berkawan ngan dye...
berkwn je K..
x kan lebih dari 2...

emm
Dye sebenarnya single lagi..
opss terbagi tau..
sory yerr...
so buat jejaka2 2 try la tackle dye kalo boleh!!
emm
actually dye gtw ak,
dye x nak pk lagi pasal couple2 nie skrg..
skrg la...nanti2 
x tau laaaa...

so buat kawan2 yang dk gossip 2,
sudah2 la berpkiran buruk 2...
KAMI JUST KAWAN BIASA
BEST FRIENDS FOREVER...
dan
ak x lebih dari 2...

so buat NURUL HASWANI ROZIHAN..
thanx sbb ambik tau n prihatin kat saya...
saya seronok berkwn ngan awk..
moga hubungan persahabatan kita nie kekall...
bila awk dh dapat COUPLE nanti..
jangan lupa kat saya lak tau...
bye2..

”Jauhilah  buruk sangka, sesungguhnya buruk sangka itu adalah ucapan yang paling dusta. 
Janganlah kamu saling mencari-cari aib, jangan saling berlmba demi menjatuhkan, jangan saling dengki, jangan saling benci, dan jangan saling membelakangi. Jadilah kalian wahai hamba-hamba Allah, sebagai orang-orang yang bersaudara.” (Imam Bukhari).


nie la NURUL HASWANI ROZIHAN... kawan karib ak selamanya...thanx you for being my best friends..

INDAHNYA SEBUAH PERSAHABATN..HEHEHE..^_^

Wednesday, 7 March 2012

KAU ANAK DERHAKA!! ANAK DERHAKA!!

ASSALAMUALAIKUM 


NMPKK X ayat kat atas nie
"ANAK DERHAKA SEMAKIN RAMAI"
wahhh mesti koranggg dh tahu kannn
apa wan nak cita rinieee...

perhhh 
dunia hari ini...
semakin maju teknologi,semakin ramai pulakkk anak derhaka
serious sedihhh gila bila baca statemeent nieee!!
apa la nak jadi ngan dunia akhir zaman nie


haaa nie pulakkk
buang bapa tepi masjiddd..
woiii korang yang anak dyeee....
kenapa korang nie biadap sgt hah??
x tahu ka koranggg akan dosa??

Orang selalu kataa
seorang ibu dan bapa 2 bolehh belaa 15 anakk
tetapi belum tentu
15 anak boleh jaga ibu bapa masa dye ssh nanti!!

Allah berfirman, "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah." (al-Ahqaf: 15)

allah pn dah kata kan
berbuat baikk lah kepada ibu dan bapa kitaaa
korang x rasa menyesal ker berlaki biadap kat merekaa??

korang x kenal ke jasa dia orgg!!!
ibu yang mengandung korang selama 9 bulan 10 hari
beri kasih syg kat korangg
menangis pasal korangg
rela x makan pasal korannggg
rela bersusahh
beri pendidikan kat korangg
last2 nie jasa korang kat depa??


hah..
nie lagi la dasyattt...
TENDANGG KEPALA BAPA

woiii
korang ingt 2 ayah korang 2 apa??
tempat luahhh perasaan marah korang 2 ker??
korang x pk ker jasa dye??
pergi bekerja ssh payah..
sampai kekdang 2 x tdo..
x pk ka korangg

daripada ampa dk tendang kepala bapak ampa 2
bek ampa pi tendang batuu..
atauuu rasa hebatt sgtt
pi la lawan dengan org yg hebat agi pada hampaaa
mmg la seorang bapakkk
pasti akan memaafkan anak dyee!!
tapi kita x tau maaf yang diucapkan 2 betul2 dari hati atau tidakk


WOI
di HARI MULIAAA
PN korangg sanggup buang mak korangg??
org masa aidilfitri nie laaa
nak mntk maaf bnyak2
kat mak n ayahhh koranggg
nie sampai nak buangg dye orgg

ssh sgt kerr nak terima dia org?
ssh sgt ker nak terima keadaan dia orggg??
ssh sgt ker nak tolong dia org??
ssh sgt ker nak cuci najis dye org??
sedangkan dulu korang kecil..
dia org yang cucikan najis korangg

woii tgk niee
Nabi saw. bersabda, "Ada tiga orang yang tidak akan masuk syurga: 1) orang yang derhaka kepada ibu bapanya. 2) lelaki yang dayus. 3) perempuan yang menyerupai laki-laki." (HR Nasa'i, Bazzar dan Hakim)


WOII
Hampa dk maki mak ayah ampaa!!
ampa dk nek suara ngan mak ayah ampa!!
hampa x mau mengaku depa mak ayah ampaa!!
hampa malu dengan mak ayah hampaa..

so ..
x payahh la nak BAU SYURGA 2...
ucapkan selamat datang jer
kat 
NERAKA 2...
korang dh x layakkk nak masuk syurgaaa.. 
nmpk kan??


ampa jangan sampaiii
mak ayahhh ampa doa kan ampa mcm nie..
bila dia org wat cam nie??
rugi la ampaaa!!!

ampa bukan lagi ORANGG MULIAAA
TAPI ampa ANAK DURHAKA!!
ak ulang lagiii
ANAK DURHAKA!!
ANAKKK DURHAKAAAAZ!!
ANAK DURHAKAA!!!

bila allah balass kederhakaan ampa terhadap mak ayh ampa
padan mukaa!!
masa 2 menangis air mata daraH PN
dh x dak gnaaa!!
jangan NASI DH JADI BUBUR!!


bila dh kena hukuman dari ALLAH
bwu la padan mukaaa

#so conclusion dye kat siniiii... janganlah kita wat derhaka kat mak ayah kitaaa... mcm mna pn dia orgggg, depa ttp mak ayhh kitaaa... kita kena time seadanya... jangan la jadi ANK DERHAKAAA..

#ak ingt agi, dlu kecik2 kalo ak nak mainan 2, ak sanggup wat apa sajaaa... sampai suatu ketika 2 ak sanggup baling batuu kat mak ak... lari mak ak... bila dh besar nie bila mak ayah ak certa balikkk rasa kelakar lakkk... apa2 pn masa 2 kecikk agi... belum kenal mana yang bikk dan mana yang burukkk... yang 2 just sejarah akuu... dan ak akan pastikan sejarah ak x kan berulanggg lagi bila ak besaq nanti... MAK AYAHHH saya sygkan mak ayahhh mcm mna saya sygkan DIRI SAYA.... 

SEKIAN TERIMA KASIHH
Nabi saw. bersabda, "Semua dosa akan ditangguhkan pembalasan sampai nanti hari kiamat, kecuali derhaka kepada ibu atau bapa, maka sesungguhnya Allah akan segerakan pembalasan kepada pelakunya dalam hidupnya (di dunia) sebelum dia meninggal dunia." (HR Hakim)

                                                                                                                   YANG BENARR,
MUHAMMAD NURSYAZWAN ZAINUDIN